Stap3: Boekenhoek c
"onze hoek kan beter"Inleiding:
In deze stap gingen we na welke impulsen een positief effect zou kunnen hebben op de kleuter.
We vergeleken verschillende impulsen die ons hierbij zouden kunnen helpen. Ook onderzochten we welke materialen er belangrijk waren om het spel van de kleuter rijker te maken.
Welke impulsen zou je kunnen geven om
beter/rijker spel te bekomen in deze hoek?
- 1. Welke impulsen zou je kunnen geven om beter/rijker spel te bekomen in deze
hoek?
o
Er bij gaan zitten
o
Zelf voorlezen
o
Kls aan elkaar voorlezen
o
Boeken eenmaal voorlezen en de kls
vertellen daarna na aan elkaar.
- 2.Welke materialen zou je toevoegen
om beter/rijker spel te bekomen in deze hoek?
o
Knuffels toevoegen aan de hoek en
de kleuters kunnen dan voorlezen aan de knuffels, eens ze het verhaal gehoord
hebben.
o
Koptelefoon met luisterboeken
toevoegen. Kleuters kunnen boeken leren kennen zonder de KO en kunnen ze daarna
ook ‘voorlezen’ aan de andere kleuters of aan de knuffels
o
Boekjes zelf maken. De KO zorgt
voor een leeg ‘boekje’, de kls. kunnen hier ofwel zelf dingen in invullen, of
de KO geeft hen een thema of al een vast verhaal waar zij illustraties bij
kunnen maken.
Besluit:
We merkten dat er talrijke materialen zijn waarmee je de boekenhoek kan verrijken. De
kleine details kunnen ervoor zorgen dat de betrokkenheid van de kleuters vergroot wordt.
In de reader van het hoekentraject vonden we zinvolle artikels die ons hierbij verder
geholpen hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten